Hoe Deli Home zich transformeert tot dé digitale timmerfabriek van Europa
Branche
Bouwmaterialen
Industrie
B2B
Fase
Venture Building
Team
Joey
Website
Growth Marketing
User Research
Email Marketing
Social Advertising
Referral Marketing
POS Marketing
Offline Marketing
Event Marketing
Lead Gen
CRO
Data & Automatisering
Marketing Automation
CRM
Data analytics
Dashboarding
Data Engineering
Development & Technologie
Configurator
Bestelsysteem
Offertesysteem
Scraper aannemers
Scraper vakmannen
Strategie & Innovatie
Value Proposition Canvas
Product validatie
Digitale groeistrategie
Venture Building
Onze uitdaging
Deli Home streeft ernaar om maatwerk woningverbeteringen toegankelijk en eenvoudig te maken, met als ambitieuze doelstelling om de digitale timmerfabriek van Europa te worden. Deze missie wordt ondersteund door een innovatieve propositie en venture: een geïntegreerd digitaal platform dat functioneert als slimme deurenconfigurator, offertemodule en bestelsysteem. Dit platform is speciaal ontworpen voor aannemers, vakmannen en bouwmaterialengroothandels en biedt een efficiënte, digitale oplossing voor het samenstellen en bestellen van deuren en bijbehorende accessoires.
Het doel was een innovatief platform te ontwikkelen dat aannemers, vakmannen en bouwmaterialengroothandels verbindt, terwijl het traditionele, vaak handmatige bestelproces werd gedigitaliseerd. Dit vereiste een strategie die vertrouwen kon opbouwen en conversie stimuleerde, ondanks de marktverschuiving en het vereiste gedrag van gebruikers. Om aan deze behoefte te voldoen, ontwikkelden we een flexibele B2B-strategie met B2C-elementen en een efficiënte MVP, dat door nieuwe technologie en procesoptimalisatie later kan uitbreiden naar andere productcategorieën zoals kozijnen, trappen tafels en meer houtproducten.
Daarnaast moesten we omgaan met interne aanpassingen, zoals de invoering van agile werken, wat een hoge snelheid en nieuwe technologieën vereiste. Het veranderde werkproces zorgde soms voor frictie, maar door nauwe samenwerking met verschillende afdelingen bouwden we aan een sterk fundament om deze verandering te ondersteunen en vertrouwen bij de doelgroep te creëren.
“
Betrouwbare en professionele partner. In een venture is het uitermate waardevol om Joey, een ervaren Head of Growth, in het team te hebben. Zijn vermogen om snel en grondig een groeistrategie op te zetten en direct over te gaan tot uitvoering, is van grote betekenis. Joey houdt het venture team scherp door waardevolle customer insights te verzamelen via interviews en data-analyses. Zijn actieve betrokkenheid bij stakeholder management zorgt voor een vlotte communicatie en samenwerking met alle belanghebbenden. Bovendien profiteren niet alleen de venture, maar ook andere onderdelen binnen het bedrijf van Joey’s expertise in growth marketing.
Olaf van Schagen
Venture Lead MetisPro
“
Joey is betrouwbaar, nauwkeurig resultaatgericht en professioneel. Hij weet je vaak te verrassen met een scherpe analyse vanuit een nieuwe hoek. Leergierig als hij is deelt Joey ook graag zijn opgedane kennis vanuit andere projecten zonder de grenzen van informatiegevoeligheid te overscheiden. Als bonus krijg je een leuke vent met humor in je team!
Frank van Putten
Venture Lead Skantrae Expert
Wat we hebben gedaan:
Algemeen overzicht voor aannemers, vakmannen en bouwmaterialengroothandels
We hebben een schaalbaar platform gebouwd in samenwerking met een IT-consultancy, waarmee we een volledig geïntegreerd systeem hebben gerealiseerd voor de configuratie, offerte en bestelling van deuren. Deze oplossing omvatte een end-to-end productontwikkeling, van klantonderzoek en UX/UI-design tot technologische integratie met bestaande processen. Dit platform begon als een minimum viable product (MVP) onder de naam MetisPro, valideerden de product-market fit en evolueerde naar een schaalbaar systeem onder de merknaam Skantrae Expert, met de mogelijkheid tot white labeling voor andere Deli Home-merken. Daarnaast werkten we met een digital strategy-consultancy samen aan een strategische analyse om innovatieve ontwikkelingen en marktkansen optimaal te benutten.
Specifieke aanpak voor aannemers en vakmannen
Fase 1: Validatie van gebruikersbehoeften
We startten met uitgebreid user research om inzicht te krijgen in de profielen en gewoonten van aannemers en vakmannen, zowel online als offline. Specifieke Facebook-groepen voor aannemers en verbouwingen hielpen om eerste gebruikers te benaderen. Wekelijkse en maandelijkse klantgesprekken (online, op locatie en telefonisch) boden waardevolle inzichten voor productontwikkeling. Onze aanwezigheid op bouwbeurzen versterkte de interactie met deze doelgroep.
Fase 2: Go-to-market strategie
Onze go-to-market strategie combineerde online en offline kanalen, met betaalde campagnes op Facebook en Instagram, SEA-campagnes, en data scraping van aannemers uit de Goudengids om ze via verschillende kanalen te bereiken. Referral marketing stimuleerde het gebruik van de configurator. Met geavanceerde dashboarding in Google Analytics, Hotjar en Mixpanel optimaliseerden we voortdurend het gebruikersgedrag en conversies.
Fase 3: Opschaling van het platform
We introduceerden POS-marketing in het netwerk van 700+ bouwmaterialengroothandels en gebruikten affiliate marketing door verkeer te leiden van Skantrae naar Skantrae Expert. Mixpanel en Tyto dashboards consolideerden alle data in een enkele, betrouwbare bron, waardoor efficiënte besluitvorming mogelijk werd.
Specifieke aanpak voor bouwmaterialengroothandels
Fase 1: Valideren van gebruiksgedrag
We onderzochten het werkgedrag van servicemedewerkers en verkoopbinnendiensten bij de 700+ aangesloten bouwmaterialengroothandels. Door middel van wekelijkse en maandelijkse klantgesprekken (via online en fysieke afspraken) brachten we behoeften en uitdagingen in kaart. Micro-evenementen, zoals gratis ontbijtsessies of lunchsessies op locatie, brachten aannemers, vakmannen en groothandels samen om samenwerking en inzicht in gebruikersbehoeften te bevorderen.
Fase 2: Go-to-market strategie voor groothandels
Het nieuwe bestelsysteem werd geïntegreerd met bestaande technologie, waaronder SAP-data, wat groothandels real-time inzicht gaf in levertijden en prijzen, inclusief marges. Dit elimineerde handmatig rekenwerk tijdens verkoopgesprekken. Een MVP-koppeling tussen het bestelsysteem en het SAP-inkoopproces van een landelijke formule verminderde foutgevoelig handmatig werk en verhoogde gebruiksgemak.
Fase 3: Opschalen en verbeteren van efficiëntie
We richtten de verkoopbinnendienst van Skantrae in voor de onboarding van dealers en lieten de buitendienst groothandels overtuigen van het gebruik van het platform. Daarnaast werd een customer success manager aangenomen om grote formules zorgvuldig te begeleiden, te ondersteunen bij de implementatie en klantenservice te leveren.
Toekomstplannen
Het ontwikkelen van unieke API-koppelingen voor integratie met inkoopsystemen van grote formules in Nederland, zoals SAP en Microsoft Dynamics 365. Het doel is om alle belangrijke formules in Nederland te onboarden en actief gebruik te laten maken van het platform, waarna andere bouwmaterialen groothandels ook zullen volgen. Daarnaast wordt de klantreis van consumenten gekoppeld aan dat van de vakman, zodat offertes naadloos kunnen worden opgesteld. Tot slot zal het white-label platform worden uitgerold naar andere Deli Home-merken, met nieuwe productcategorieën waaronder trappen, kozijnen en tafels in de configuratoren en bestelsystemen.
User Research
Lead Generation
Email Marketing
Marketing Automation
SEA
Android Advertising
iOS store Advertising
CRO
Automation
Data Analytics
Dashboarding
Data scraping
ChatGPT
Python
Wat we hebben bereikt
We hebben aanzienlijke omzetgroei in deuraccessoires en complete deuren gerealiseerd. Het offerte- en bestelproces voor vakmensen en groothandels is vereenvoudigd, waardoor zij nu snel en foutloos deuren kunnen configureren en bestellen. Van 120.000 mogelijke combinaties worden nu vereenvoudigde keuzes voorgesteld, wat beslissingen versnelt en vergissingen minimaliseert. Het platform fungeert als nieuw kanaal voor 700+ groothandels, levert enorme tijdsbesparing op in administratie en verkoop, en zorgt ervoor dat elke medewerker eenvoudig als deurenspecialist kan optreden, vooral bij maatwerk deuren.
Daarnaast hebben we een aanzienlijke reductie in fouten bereikt door traditionele, foutgevoelige processen te digitaliseren en tijd bespaard binnen de verkoopbinnendienst van Skantrae dankzij de gebruiksvriendelijke configurator. De configurator, het offertesysteem en het bestelsysteem zijn nu een essentieel onderdeel van de core business van Deli Home.
Vragen?
Plan een afspraak
100% jaarlijkse omzetgroei in deuraccessoires
Verminderde retouren met naar schatting 25% - 50%
Tijdsbesparing van 1-4 uur per order bij de groothandels
Afname van productgerelateerde vragen bij de klantenservice van Skantrae
Schaalbaar white-label platform voor Deli Home-merken
Sterke basis gelegd voor toekomstige kansen marktuitbreiding
Ontdek de andere succesverhalen
Deze bedrijven zijn eerder aan de slag gegaan met onze succesvolle aanpak.
Kulea
Lees verder
My Treats
De weg naar 50k duurzame eetervaringen. Hoe My Treats Europa inspireert.
Lees verder
Today Rocks
Hoe het implementeren van een B2B/Partner-strategie, de omzet van Today.rocks verdubbelde
Lees verder